Äggeltesting

Idag har jag testat något jag redan testat och mått dåligt av. Ägg. Yuäck, tycker verkligen det är äckligt och känns fel - men vore så skönt om min mage kunde tåla detta när den inte klarar av baljväxter så bra. För att testa med minimal dos och samtidigt minimera smaken, lukten och formen av ägg blandade jag i ett halvt vispat ägg i en pannkakssmet av bovete & rismjöl. Gjorde sen runt 10 plättar, varav jag åt 3. Har alltså fått i mig ca 1/3 av ett halv ägg totalt - alltså 1/6:s ägg. En timme efter detta intag börjar jag må illa och få frossa. Får se hur detta utvecklar sig, jag tänker ge min mage ett litet äggpakets chans att vänja sig. Om den inte gjort det vid upprepade tillfällen, eller om den reagerar alltför kraftigt innan paketet är slut är det bevisat: min mage tål inte ägg. Eller äggula, äggvita har jag ju faktiskt klarat av i quornprodukter.
 
Som vegan i hjärta och själ, men icke nu i magen - så känns det inte som en jätteförlust att inte tåla ägg. Som en crohnare med en mage som reagerar mot det mesta vore det dock skönt att ha som back-up protein när baljväxter är svårt.
 
Även om jag försökte dölja äggsmaken med bananer, kanel, bovetemjöl och salt i smeten lyckades den på nåt vis tränga igenom. Det gick väl ok när jag väl åt, men nu efteråt känns bismaken i hela munnen. Just nu har jag väldigt svårt att förstå hur någon kan uppskatta denna produkts smak i någonting - men det är väl en vanesak. Nej nu börjar magen krampa också. Dags att gå på toa, och sen borsta tänderna.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0