Skuld

Jag är en sån som analyserar saker, och om min mage är dålig vill jag ha ett svar - varför? Som idag. Magen mår riktigt krasst, och jag kopplar genast detta mående till gårdagens utsvävningar i form av glass. Socker verkar inte vara någon hit för min mage, så visst kan det ha att göra med dagens magtillstånd - men om jag inte hade det att skylla på hade jag säkert kommit på något annat. Jag kanske har stressat, inte vilat tillräckligt, inte tagit hand om mig på bästa sätt eller ätit något magen reagerat på.
 
Visst är det viktigt att se dessa samband mellan maghälsa och allt annat - men följden kan också lätt bli en känsla av skuld. Jag kunde ha ätit bättre, stressat minde, tagit bättre hand om mig, sagt nej till den där glassen.... Så kommer skulden där och pickar på, att jag kunde gjort det bättre för att må bättre. Skulden å sin sida är en känsla som magen inte mår bättre av, och som jag gärna klarat mig utan.
 
Jag är mycket medveten om hur allt påverkar min mage, och det är bra! Men i fortsättningen ska jag försöka att inte vara så hård mot mig själv. Om jag anpassade mig efter precis allt som kan göra att min mage mår sämre skulle jag knappt få tänka på annat. Det kan kännas ovärt med glassen såhär dagen efter, men det var mitt val att njuta av den just då och slippa tänka på eventuella konsekvenser. Att sen tänka att "det var mitt eget fel" hjälper mig knappast nån vart. Jag har en förjävlig sjukdom som jag får skylla på istället, och den är inte mitt fel. Sen kan jag bara göra det bästa av det jag har och försöka vara snäll mot den mage jag har med till exempel "snäll" mat, men jag får bara räkna med att det inte alltid kommer gå vägen. Och det är inte mitt fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0