Matlängtan

För min mages skull undviker jag en del mat som den inte gillar. Ibland saknar jag dock att kunna äta allt som resten av min kropp vill ha, men som får magdjuret att protestera vilt. Mest av allt saknar jag nog bara grejen att kunna äta allt som andra äter, att kunna bli bjuden på mat utan problem.
 
Sojaprodukter, lök och tomat är några exempel på mat min mage absolut inte tål - och i det veganska köket är dessa produkter väldigt vanligt förekommande. Även om jag egentligen inte saknar dessa produkter i sig så mycket så saknar jag att kunna äta dem för att allt hade varit så mycket lättare då - när jag är bortbjuden eller går på knytkalas. 
 
Att kunna äta obegränsat med nötter, frön och torkad frukt är något som jag saknar för att det är så gott och så lätt att ta med sig som mellanmål. Jag kan äta lite mixade nötter idag, men inga större mängder. Torkad frukt är ett stort NO för min mage. 
 
Trots att det är många saker jag inte klarar av att äta har jag vant mig vid det jag klarar av och har inte så stort sug efter det andra - eftersom jag av erfarenhet vet att min mage inte gillar det. Men visst kan jag längta efter att äta helt obehindrat utan att behöva tänka på konsekvenserna.....

Kommentarer
Postat av: Jagochminmage

Jag tycker också det är jobbigt att inte kunna äta det som resten av kroppen mår bra av. Nu känns det som att jag byter ut grönsaker mot snabba kolhydrater för magens skull. Visst mixar jag grönsaker men äter ju inte i närheten av lika mycket jag skulle ha ätit om det varit lättare. Jag äter inte någon annanstans än hemma nu när jag har svårt med maten.

2013-01-10 @ 11:37:56
URL: http://jagochminmage.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0