Sånt jag vill ha hemma!

Jag har några saker som jag alltid vill ha hemma i skafferiet/kylen. De är snälla mot magen, och jag vill att de ska finnas hema om jag skulle få nån jobbig dag (vilket händer då och då) och inte kan ta mig iväg och handla. På "det jag vill ha hemma listan" står :
 
Havremjölk. Förra våren levde jag på havremjölk i princip-  och dåliga dagar när jag har svårt att få i mig något kan jag alltid lita på havremjölken :) Jag ser till att alltid ha ett litet lager av detta hemma. Går bra eftersom den håller länge och inte behöver stå i kyl!
 
Riskakor och smörgåsrån. Smörgåsrån försöker jag undvika så långt det går pga vete/gluten som jag inte tror är bra i längden (reagerar ju också på allt annat vete, smörgåsrån tror jag funkar för att det är så lite...) men riktigt jävliga dagar kan det vara det enda jag får ner ihop med havremjölken. Riskakor äter jag varje dag nån gång, istället för bröd.
 
Grötgryn/flingor. Jag har upptäckt att risgrynsgröt är en hit för in mage, både dåliga och bra dagar. Jag köper "pama minutris" och kokar då gröten på 3 minuter :) Med havremjölk, såklart. Havregrynsgröt äter jag också ofta och är lättsamt för magen - så det finns också alltid hemma.
 
Avocado. Dåliga dagar är många gånger avocado räddningen. Med lite örtsalt och citron blir det gott och bra till tex risnudlar.
 
Risnudlar. Ja, det är lättsmält, går snabbt och passar till avocadon :)
 
Syrade morötter. Bra bakterier för magen, relativt lätt att få i sig, och bra när jag mår illa!
 
Färsk ingefära och citron. En dryck på detta är bra för magen, illamåendet och förkylningar.
 
Honung. Har jag börjat äta en del istället för socker. Bra att ha i varm dryck/te eller på smörgåsrån när jag är sötsugen, annars tar jag lätt till något annat som inte är lika snällt mot magen...
 
Naturligtvis har jag en massa annat som jag vill ha hemma också - men dessa varor känns extra viktiga om jag skulle få en "bad - mag - day"!
 

Kommentarer
Postat av: Genus

Havre är toppen! I alla former. Soja går inte alls, inte ens sojamjölk går hem hos min mage.
Avokado har lite svårt för, sätter fart på magen. Har du något tips hur man tillagar den gudomliga frukten?
Syrade morötter har jag aldrig provat. Kan man syra dem hemma?

Svar: Jag brukar bara äta avocado som den är med lite örtsalt och citron på, eller som en guacamole :) Soja går också helt bort för min mage, utom sojasås då. Jag har syrat morötter hemma, men det tar typ 2 månader innan de syrat till sig. Går också att köpa på välsorterade butiker och hälsokostar :)
magdjuret.blogg.se

2013-02-05 @ 15:52:57
URL: http://fyratassarvidminsida.blogspot.se
Postat av: Jagochminmage

Vilka bra tips på snäll mat! Jag blev inspirerad och åt risnudlar och avokade med citron på. Fast jag åt kokta morötter och ett ägg också. Funkade riktigt bra för magen! Mår inte ens illa nu på kvällen. Tyvärr tror jag att avsaknaden av illamåendet också beror på att jag ätit för lite idag. Men det verkar ju ha varit väldigt snällt mot magen. Ska definitivt äta det igen :)
Kramar!

Svar: Vad fint att höra att det funkade! Det är viktigt att försöka få i sig det som går, annars kan en börja må illa för att en får i sig för lite också å så blir det den där onda cirkeln...
magdjuret.blogg.se

2013-02-05 @ 21:44:00
URL: http://jagochminmage.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0