Lasagne och pannkakor

Det gäller att vara uppfinningsrik och våga testa nytt när en har en mage som inte tål så mycket.
 
Min nya favoriträtt har blivit lasagne gjord med rispapper istället för gluten&äggfria lasagneplattor som innehåller soja. Istället för tomat: mixad (kokt) pumpa och morot. Färsen bestod idag av kokade splittade kikärtor utan skal (mer lättsmält då) som en kan köpa i asiatiska butiker (där köpte jag också rispappret, som vanligtvis används till vårrullar). Vitsås gjordes på havremjölk redd med rismjöl. Jag får lägga 2-3 rispapper på varandra per lager för att det ska bli lite tjockare.  mums vad gott det blev :) 
 
Jag har också börjat experimentera med pannkakor gjorda av rismjöl, bovetemjöl, teff och havregryn. Jag blandar olika delar av de mjöler/gryn jag vill ha med och har också i lite chiafrön som är rika på omega 3, till en lagom tjock smet och låter den stå i kylen över natten för bäst resultat. Nästa morgon är det bara att steka pannkisar :) Har testat med endast rismjöl men det gick inte så bra, smeten behöver nåt av det andra också!
 
Nästa plan är att försöka göra nåt slags bröd med ovanstående mjöler och utan jäst.... Undrar om jag tål bakpulver?  Skulle kunna bli nåt sconesaktigt isf fast med mindre fett så magen blir nöjd. Eller så blir det glödhoppor utan bakpulver :)

Kommentarer
Postat av: Jagochminmage

Är man begränsad måste man vara påhittig! Du måste ju behöva vara ännu mer påhittig med vegansk kost! Din lasange låter god :-)

2013-02-17 @ 14:10:06
URL: http://jagochminmage.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0