Feta

Jag försöker tänka nytt, tänja gränser för vad jag egentligen vill och är van vid. Igår köpte jag en fetaost för att testa om det överhuvudtaget kan funka för min mage? Det är inte alltid så lätt att vara vegan och ha crohns, särskilt som min mage är känslig mot så mycket. Fetaost har jag hört gott om från andra knasiga magar, den innehåller inte laktos och ska vara mer lättsmält än ost från komjölk. Så för första gången på 15 år testade jag igår en liten bit ren, ekologisk fetaost av get/fårmjölk. En LITEN bit alltså, och magen besvarar det med uppkördhet, gaser och kramper...
 
Hm. Undrar om detta beror på att jag inte ätit någon slags mjölkprodukt på så länge och att magen behöver vänja sig (men det var ju det jag försökte när jag tog LITE) eller är min mage helt enkelt känslig mot Feta också? Inte för att det gör mig jättemycket, är ju en vegansjäl och ville som bara testa....men hade varit lite smidigt om min mage kunde tåla nåt nytt jag försökte med!
 
Ägg gillade magen (eller smaklökarna) inte heller, det har jag ju berättat om tidigare. Men denna Fetareaktion var ändå lindrigare än då, jag kan ändå vara någotsånär funktionell! Dessutom var Feta helt OK smakmässigt, även om den underliggande mjölksmaken känns lite underlig.
 
Tål ni som inte tål komjölksprodukter fetaost? Och tål ni ägg?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0