Studsbollen å lite ayurveda

Det har börjat hända saker på arbetsträningsfronten :) Två olika ställen som är intresserade! Jag blir så glad, nervös och uppåt av detta så jag inte vet var jag ska göra av mig. Hoppar runt i lägenheten som en studsboll och kan inte koncentrera mig på något...tills magen och meddelar att jag tagit slut på mina energidepåer och tvingar mig till vila - även om det fortfarande studsar inombords... Det är svårt det där, med balansen. Jag har så lätt att bli entusiastisk och göra av med all ork på en gång! Ett typiskt "vatadrag" enligt ayurveda. Det är oftast de som har mycket "vata" eller "pitta" i sig som åker på magproblem, enligt ayurveda. När jag var på konsultation var jag en blandning av dessa två, i obalans.
 
Inom ayurveda får du specifika råd beroende på vilken "typ" du är och vad dina problem är. Några råd som i allmännhet verkar gälla för oss med trasiga och stresskänsliga magar är:
 
-Ät varm lagad mat. Tugga varje tugga runt 30 gånger. Ät långsamt. Djupandas gärna med magen innan måltid.
-Drick inte kallt! Drick istället varmt/ljummet vatten. Helst inte i samband med måltid utan mellan målen
-Sömnen är viktig! Gå helst och lägg dig mellan 22- 23. Försök att varva ner 1 timme innan, stäng av tv, dator etc och låt sinnet "slappna av".
- Ge tid för korta pauser med djupandning under dagen.
 
Men nästan det viktigaste av allt är väl att inte stressa upp sig över det en inte gör, oavsett om det handlar om saker som ska vara snälla mot kroppen eller prestationer i arbetet. Försök se och bekräfta det en faktiskt gör istället - och var snäll med sig själv! Jag är en sån som lätt stressat upp mig över allt jag inte gör för att må bättre och då blir det ju omvänd effekt istället. Små steg är bra, även om det kan ta tid blir det oftast mer hållbart i längden :)

Kommentarer
Postat av: Jagochminmage

Roligt det låter med arbetsträning! Jag håller tummarna att det ska gå bra för dig :) När ska du börja?
Massa peppkramar!

Svar: Har ett möte med FK o AF den 11 oktober, så det blir efter det - om jag inte lyckas smöra in mig hos min handläggare så att jag kan få börja tidigare :) Är väldigt pepp!
magdjuret.blogg.se

2012-09-27 @ 22:33:30
URL: http://jagochminmage.wordpress.com
Postat av: Emma

Vilka bra tips det visste jag inte förutom att tigga maten ordentligt. Tack för tipsen :)

2012-09-30 @ 20:31:37
URL: http://emmasmage.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0