Magen och arbetslivet

Nu när jag ska ut i arbetsträning snart gäller det att förbereda sig på att hantera de stressmoment livet på en arbetsplats kan innebära. Mitt magdjur reagerar mycket på stress, och jag jobbar hela tiden med att hantera den på ett bra sätt. Just nu känns det dock som en större stress att jag varit inte varit ute i arbetslivet på så länge pga min crohn och att det därmed är svårare för mig att få någon plats att arbetsträna på, för att inte tala om sedan - när jag ska ut och söka jobb. Det är också en stress att veta att jag antagligen kommer behöva vara borta en del från arbetsträningen när hälsan strular. Själva jobbet ser jag dock fram emot, det känns inte så stressigt när jag tänker på det nu i alla fall :) Jag får tänka på att ta det för vad det är helt enkelt. Jag ska ju arbetsträna just för att se vad jag orkar med och klarar av i arbetslivet - inte för att topprestera och sedan störta in i väggen! Det får gå på i min takt, helt enkelt...
 
Hur hanterar ni andra mötet mellan magen (eller om det är något annat ni har besvär med) och arbetslivet?

Kommentarer
Postat av: Helena

Jag jobbar bara 60%. Det är vad jag klarar av för att ha ett fungerande liv med sambo, djur och hus också. Blir det mer fungerar det i ett par veckor, men inte i längden.
Hittills har det gått rätt bra att jobba trots magen, men det har ju blivit fler toabesök på jobbet än vanligt, om vi säger så.

Svar: Ja, under min arbetsträning nu ska det utredas hur mycket jag klarar av att arbeta. Börjar på 25% och ska smyga mig uppåt från det är det tänkt. Hoppas på att hitta en nivå som passar mig!
magdjuret.blogg.se

2012-09-25 @ 19:24:41
URL: http://blogg.passagen.se/toscafnoska/
Postat av: Tina

Jag försöker meditera på morgonen och ta det väldigt lugnt på jobbet även om det är stressigt. Min meditation är i princip djupandning med magen i lotusställning och jag gör det ungefär 10 min per dag, helst morgon och kväll. Det lugnar ner mitt system väldigt väl. Sedan försöker jag att inte ha så höga krav på mig själv utan jobbet får bli som det blir. Allra bäst är att planera så att man kan göra det som ger mest avkastning, dvs de där sakerna som syns, medan jag faktiskt struntar i sådant som inte syns, t ex urtråkiga administrativa uppgifter som tar för mkt tid. Bättre att göra det som är viktigt i första hand.

Svar: Bra tips med meditation! Försöker tänka på att djupandas då och då ha egenmassage på morgon och ha avslappning mitt på dagen - annars funkar inte jag. Ja kraven på sig själv får jag jobba med varje dag, tycker att jag blivit bättre och bättre på att släppa dom. Det viktigaste för mig är att jag och min mage mår bra :)
magdjuret.blogg.se

2012-09-25 @ 21:21:08
URL: http://tinasmagmat.se
Postat av: Tommy

Jag har fördelen att ha egen firma, där jag driver webbsajter. Jag har lyckats bygga upp en grund som gör att firman rullar på helt okej även om jag inte skulle kunna jobba. Nu har det så klart tagit många år att bygga upp det här men målet var att ha möjlighet att ta det lugnt när sjukdomen strular.

Tidigare hade jag ett heltidsjobb med mycket övertid, plus egen firma. Det höll inte. Så vi sålde vår dyra bostadsrätt och flyttade ut på landet. De drastiskt minskade konstnaderna gjorde att jag kunde säga upp mig från heltidsjobbet.

Svar: Ja det finns många olika lösningar, vad bra att du klarar av att driva en egen firma! Det är inte så aktuellt för mig nu, svårt med den situation och utbildning jag har att driva eget - men i framtiden drömmer jag att i alla fall delvis kunna ha ett mindre företag vid sidan om, men det är en dröm än så länge :)
magdjuret.blogg.se

2012-09-26 @ 14:09:49
URL: http://crohnsbloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0