Retreat och kommunikationsstress

I eftermiddag åker jag iväg på tyst retreat till på söndag. Ska bli skönt att vila från alla kommunikation och bara vara! Har redan haft "mobilfriretreat" i ett par dagar pga att mitt kontantkort inte gått att fylla på. Jobbigt på ett sätt, men rätt skönt också :)
 
Började tänka tillbaka på tiden då ingen hade mobil och alla hade fast telefon...vad mindre stressat samhälle var då, man kunde liksom inte bli nådd jämt. Jag skaffade mobil rätt sent - när jag var 23 - och då under påtryckningar från familjen som ville kunna få tag i mig då jag for omkring mycket. Sen vande jag in mig snabbt... Idag går det knappt att ha fast telefon, det är för dyrt - särskilt som alla andra har mobiler, eller främst smartphones.
 
Det är rätt läskigt hur fort utvecklingen går - nu låter jag som en gammal tant, men jag tror verkligen att det också påverkat vårt samhälle negativt. Främst genom ökad stress, till följd av att alltid vara nåbar och aldrig få vila från informationsbrus och kommunikation. Sen tror jag faktiskt inte att strålningen är så välgörande heller - den påverkar oss nog mer än vi tror!
 
Men i helgen, då ska här vilas från allt sånt. Jag tror att det kommer vara bra för mig och min mage :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0