Ayurvedamat minus pannkakor

Min mage verkar föredra det ayurveda rekommenderar mig att äta, ja det mesta i alla fall. Har en gammal ayurvedaguide från 70-talet hemma och där står det att "pannkakor" ska vara bra för mig. Toppen, tänkte jag som alltid älskat pannkakor, och gjorde ett försök. Resultatet är nedslående - mitt magdjur verkar inte alls gilla pannkakor :( Inte svenska pannkakor i alla fall. Min vän informerade mig om att i Indien, där ayurveda kommer ifrån, gör man pannkakor av ris och linser... Det tål att testas, men det blir en annan dag :) Har kollat upp recept på nätet, verkar väldigt spännande!

 Här är receptet:                                                             

  • 1dl urid dal linser, skalade och delade (finns i orientaliska affärer)
  • 2dl jasmin eller basmatiris 
  • vatten och salt

Blötlägg linserna och riset över natten i skilda byttor. Häll av vattnet och mixa tillsammans med nytt vatten och salt. Ha i så mycket vatten att smeten blir som en tjock pannkakssmet.  Låt stå minst 7 timmar i rumstemperatur och stek sedan som vanliga pannkakor. Eftersom smeten är rätt tjock får man breda ut den i pannan. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0