Tips vid illamående

Jag har en LÅNG historia av illamående bakom mig. Nu mår jag bara tillfälligt illa (peppar, peppar) men denna dag med illamående fick mig att tänka på vad jag pallar att göra och förtära när jag mår illa.
 
Att förtära:
Grönt te: funkar ofta för mig. Gärna med nåt sött i för energinnivåns skull.
Ingefära: Klassisk hjälp vid illamående. Används färsk i varmt vatten, blir som te :)
Smaklösa saker: är oftast det jag får i mig. Typ smörgåsrån med mjölkfritt margarin på. Risnudlar eller pasta. Om illamåendet inte är så illa kan avocado och syrade morötter funka bra till.
Sött: För att höja energinivån blir det ofta att jag hamnar i sötträsket med näringsdryck eller citronsaft. Men det funkar inte alltid lika bra.
Surt: Sura saker brukar funka bra vid illamående; citron, lime, det sura sockret på colanappar.....
Salt: Kan också funka ibland. Ett tag åt jag mycket lakrits för att jag tyckte att det lindrade för stunden. Men generellt är sockersaker inget jag rekommenderar, i alla fall inte i längden...
Vätskeersättning: Kan vara bra om du har svårt att få i dig tillräckligt med vätska när du mår illa, vilket ofta är fallet för mig.
 
Att göra då?
Jag orkar oftast inte göra nåt vettigt alls när jag mår mycket illa. Kan typ inte stå på benen då, eller koncentrera mig så mycket att jag kan läsa eller ta in nåt seriöst. Kolla på lättsamma Tv-serier eller Tv-program funkar, lyssna på ljudbok, spela songpop, umgås med någon som inte har så höga krav, och sova. Det är väl typ det. Jo, att ligga på spikmatta kan faktiskt lindra illamåendet, ibland!

Kommentarer
Postat av: Jagochminmage

Bra tips! :-) salt brukar funka för mig. Socker gör det ofta värre tycker jag. Men jag är i och för sig inte så förtjust i det även när jag inte mår illa, gillar inte godis så mycket. Ska prova med ingefära!

Svar: Ja salt är bra, en period köpte jag chips och tog nån ibland bara för saltets skull.... Socker är nog inte så bra för illamåendet i sig men ger bra energi om en inte får i sig nåt annat alls..
magdjuret.blogg.se

2012-12-02 @ 16:37:05
URL: http://jagochminmage.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0