Dieter vid crohn´s

Jag fastnar lätt i att surfa runt på nätet i jakt efter olika dieter/diettips som ska vara bra vid crohn´s. Det är en djungel där den ena dieten är tvärtemot den andra. Just nu verkar LCHF vara inne som healingdiet bland många crohnare. Andra dieter som sägs heala crohn är olika raw-food dieter. Och så dietistena då som förespråkar ris och kokt fisk-dieten. Det är nog olika från person till person vad som funkar. Jag har försökt testa lite raw-food men inte alls fullt ut då jag antingen givit upp eller tyckt att jag känt mig sämre. De andra dieterna har inte varit så aktuella för mig då jag äter veganskt.

Eller helst äter veganskt kanske jag skulle säga i nuläget, eftersom jag efter mycket om och men nu gått med på att dricka näringsdrycker (SHS Elemental 028) som har nån animalisk aminosyra i sig. Plus att jag tänker testa lite ägg från syrrans höns i sommar för att få i mig protein som min mage (förhoppningsvis) klarar av i detta jävulska skov. Uppbyggandet av min kropp samt läkningen av min tarm får gå före 15 års benhård övertygelse och mitt samvete tills jag mår bättre och kan få i mig protein via bönor och annat (när jag har kunnat äta fast föda har bönor inte varit något större problem)....Däremot är magdjuret känslig mot soja vilket gör proteinproblemet svårare än det skulle varit om jag kunnat hällt i mig sojamjölk:)

Något som annars är återkommande är att socker, laktos och gluten inte är någon hit för våra magar. Det stämmer säkert, men jag känner att jag får lov att dricka näringssockret i alla fall tills jag kommit mer på fötter igen, sen får jag "Sockra av" mig ;) Gluten ska jag försöka minska på, iom att jag nu mår illa bara jag ser vällingen jag tidigare levt på så blir det nog lättare...Men havre klarar jag mig inte utan!

Innan har jag haft långa listor på mat jag inte tål, upptäckte rätt tidigt att potatis och tomat var två höjdare på denna lista och sett att många andra även reagerar på detta. Har därför inte ätit potatis på många år men testar nu lite i soppa. Ja, jag får ju ont, men det kanske jag skulle fått av soppan ändå? Ska testa en mixad soppa utan potatis och med ris i istället (så att den blir lite tjockare) i morgon, se om den funkar bättre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0