Kötthysteri och koststress

Har just läst ett inlägg i debatten om kost och sjukdomar (hittade det via http://tinasmagmat.se/ som är en sida som rekommenderas starkt). I inlägget menar författaren (inte Tina alltså) att det inte går att klara sig på vegankost en längre tid om kroppen ska må bra. Hon skriver också om allt kött och animaliskt fett som kroppen behöver... AAAAHhhhhhhhrrrrghhhh tänker jag, inte ännu en köttförespråkare, jag blir galen! Samtidigt är ju min kropp inte det bästa exemplet på en frisk och stark vegankropp, men jag har många andra exempel runt mig!! Bland annat min granne som kom 3:a i SM på 10-milslöpning i helgen :) Dessutom började mina magproblem redan innan jag blev vegan.
 
Ändå kan jag ibland tänka: skulle magdjuret bli FRISK av att äta det här eller det här? Då vore det ju värt det?? Men tyvärr tror jag inte att det är så enkelt, och dessutom spelar säkert den psykologiska biten in en del också, om du mår dåligt psykiskt av att äta något - då sätter det sig nog tamejfan i magen också! Men det är klart att som sjuk vill en ju hitta lösningen, det verkar bara finnas så många olika... Kanske för att det finns så många olika typer av människor med olika typer av magar? Just nu verkar det ju vara LCHF/SCD - "trend" som gäller, men de finns också många som säger sig blivit friska av just vegankost och andra dieter!
 
Själv tror jag dock inte det är sunt för kroppen någonstans att äta kött/mjlkprodukter/ägg från djur i dagens industrier där de lever under odägliga villkor som leder till kronisk stress som sätter sig i kroppen. Att de dessutom pumpas med antibiotika och andra mediciner gör det ju inte hälsosammare... Däremot är jag mer amvibalent då det gäller fisk, alltså den rent hälsomässiga biten. Ideologiskt vet jag ju var jag står! Men jag har ändå svårt att tänka mig att prova äta fisk - främst för att jag känslomässigt skulle må så dåligt av det, men också för att jag efter 18 år utan skulle äcklas av smaken,bara lukten av lagad fisk kan få mig att må illa! Men om det skulle komma en studie som visade att tidigare veganer med crohns blivit friska av att börja äta fisk - då ska jag överväga saken :P
 
Nej nu ska jag sluta stresstänka över kosten och koncentrera mig på vad jag kan och vill äta för att må bättre, och fortsätta testa mig fram så smått :)
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: jagochminmage

Jag blir också trött på denna kötthysterin! Som köttätande crohnstjej känner jag att framför allt rött kött är tufft för magen, speciellt nötkött. Det finns många anledningar att inte äta mer kött än vad vi redan äter idag! Förutom biten med djurens välmående finns miljöaspekten och att det krävs 10ggr så mycket mark att få fram samma mängd nötkött som motsvarande mängd sojaprotein. När folk svälter.

Okej, nu blev jag lite väl allvarligt. Speciellt eftersom jag själv äter kött. Men jag försöker att inte äta så mycket och framför allt inte äta mer!
Fisk mår jag och min mage bra av! Det är en av få livsmedel jag aldrig haft problem med.

Så från mig som har crohns utan kötthysteri. Jag mår sämre av kött och bättre av fisk. Men det är ju så olika för alla, som allt annat med våran sjitsjukdom!

Svar: Å vad skönt med medhåll från dig som ändå äter kött! Blev lite orolig att alla skulle placera mig i facket galen militant vegan direkt efter detta inlägg (vilket inte är fallet, jag är bara lite halvgalen ;) så tack för din respons!! Jag har också förstått det som att fisk är lättare att smälta än rött kött för de flesta magar, även om det såklart kan variera. Om jag skulle (det kommer inte hända, men rent teoretiskt) testa att äta rött kött igen skulle mitt magdjur antagligen vända ut och in på sig själv bara för den är så ovan att hantera sånt - så det handlar ju också om vad magen är van vid. Min mage är ju till exempel mer van att bryta ner bönor än många andra crohnmagar, även om jag nu har en återinvänjningsperiod med lite i taget för att göra det lättare för den. Å, tänk vad mycket lättare det hade varit om det var lika för alla crohnsmagar, då hade vi ju kunnat följa "den rätta" vägen för crohnsmagar och genast bli bättre :) Men nu får vi klura ut själva vad som är rätt för just våra unika magar, det tar ju mycket längre tid!!!
magdjuret.blogg.se

2012-07-04 @ 21:54:30
URL: http://jagochminmage.wordpress.com
Postat av: jagochminmage

Jag skrev en kommentar här nyss men det verkar har försvunnit :P tekniken funkar ju inte alltid.

Det jag skrev var iaf att jag också är trött på denna kötthysteri!! Jag äter själv kött men ser många anledningar till att snarare minska på köttkonsumtionen snarare än öka. Risken för hjärt- och kärlsjukdomar, djurens välmående, miljön, att kunna ge fler människor mat(mindre yta för sojabönor än kossor).

Jag som har crohns utan kötthysteri mår sämre av framför allt rött kött. Mest nötkött men det ska ju vara svårnedbrytet så det är inte så konstigt. Fisk är en av få saker jag inte mått dåligt av. Ibland känns det som om man inte mår bra av något men när jag tänker efter mår jag oftast bra av fisk! Men det är bara jag, det är ju så olika med våran skitsjukdom!

2012-07-04 @ 21:59:13
URL: http://jagochminmage.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0