Dyrt att va sjuk.

Det är dyrt att vara sjuk. I alla fall om man som jag behöver komplemmentera "apoteksmedicinen" med annat:
 
 
-  Först kostar ju den medicinen nästan 200 kr/månad då de höjt högkostnadsskyddet.
- Utöver detta behöver jag probiotika för att min mage ska funka, ca 100 kr/månad om jag väljer den billigaste sorten.
- Jag tar också extra tillskott av omega 3 då många menar att detta kan minska inflammationen. Detta kostar mig vanligtvis ca 150 kr/månad men denna månad testar jag istället Moxxor (musselolja, inte så veganskt) som en bekant säger har hjälpt mot hennes crohn. Den kostar 600!!! kr i månaden. Som tur är har jag en syster som sponsrar detta test för att se om det gör mig bättre.
- Aloe Vera är ett annat preparat som jag började med i somras då magen blev förstoppad av humira. Det sägs också vara bra mot inflammationer och magproblem. Det kostar mig ca 150 kr i månaden. Planerar att minska ner på det snart och hoppas slippa otrevliga följder.
- På vintern i Sverige är det lätt att få D-vitaminbrist. En del menar att D-vitamin ska hjälpa mot inflammationssjukdomar, nästan alla är överens om att det stärker immunförsvaret. Mitt immunförsvar behöver all hjälp det kan få. Jag lägger ca 100 kr/månad på D-vitamin (D3) utan en massa tillsatser som sackaros etc.
- För att pigga upp mig ytterligare den här mörka årstiden, och se till att min kropp får alla vitaminer den behöver köper jag då och då en flaska Blutsaft som ska fylla på mina järnlager lite. Ca 100kr/månaden uppskattar jag att detta kostar mig.
 
Förutom saker att stoppa i sig behöver jag gå till min taktilterapeut 1 ggr/månad för att orka i både kroppen och sinnet. 600 kr/månad kostar detta mig. Utöver detta går jag på yoga för att underhålla min kropp och sinne. Räknar på att det blir ca 150 kr/månad om jag slår ut det över hela året.
 
Japp. Så landade vi på en "nätt" summa på 1250 kr/månad i dagsläget för olika slags mediciner och vitaminer som ska underhålla min hälsa. Massageterapin och yogan går på 750kr/månad. En slutsumma på 2000 kr jämnt för mitt välbefinnande, och då har jag inte ens räknat in merkostnader för mat och näringsdrycker då det behövs. Inte heller högkostnadsskyddet för läkarvård har räknats in. En behöver vara rik för att vara sjuk. Eller ha folk omkring sig som stöttar en. Tack kära familj och vänner för att ni stöttat mig på alla möjliga sätt genom min sjukdom <3
 
Vad lägger ni andra ner på merkostnader kring sjukdomen?
 

Kommentarer
Postat av: Jagochminmage

Det varierar lite hur mycket pengar jag lägger på mitt välbefinnande. Den senaste tiden har jag lagt en hel del på sportkläder för att kunna vara ute och springa i kylan och köpt årskort på badhuset. Annars brukar jag komma upp i frikort på både medicin och sjukvård. I år kommer jag nog inte upp i det med medicinerna faktiskt. Ligger på 1700 eller något nu tror jag och det borde börjar snart om. Är väl för att jag får remicade på mottagningen kanske :)
När jag låg inne går det ju också en del pengar, samt för näringsdrycker. Men näringsdryckerna är ju rabbaterade och ersätter ju mat som hade kostat pengar. Annars är det nog mest mat som kostar. Att jag lägger extra pengar på att få nyttig och bra mat istället för billig sämre mat för min mage.

Svar: Oj, jag kommer upp i frikort på en gång på medicinerna :P Men jag tar ju humira också, 5000/gång. Och entocorten - också väldigt dyr! Tur att det finns högkostnadsskydd!
magdjuret.blogg.se

2012-12-10 @ 21:31:21
URL: http://jagochminmage.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0