Mediciner....

...alltså. Det här med alla mediciner som jag tar.. Som ger biverkningar, som leder till nya mediciner, som ger nya biverkningar... Min kropp verkar tyvärr extremt känslig för biverkningar! Innan jag fick crohns höll jag mig borta från det mesta i medicinväg. Ville leva så "rent" som möjligt och tog knappt en alvedon. Idag knaprar jag mediciner som andra knaprar karameller, nja inte helt sant. Jag sväljer dom ju, eller injicerar dom...
 
I nuläget är jag ändå så fantastisk glad för alla mediciner som finns, även om jag i längden tror att de också gör att kroppen fortsätter att vara sjuk. Men för mig skulle det innebära sår, ärrbildningar och operation på operation om jag inte hade medicinerna. Känns inte som ett bättre alternativ det heller!
 
Men jag vill försöka minska på de mediciner som går ändå, till exxempel medicinen mot förstoppning, som är en följd av de andra medicinerna jag tar. Aloe vera har fungerat väldigt bra, men sen jag bytte märke (ville testa ett "renare" märke) har det inte hjälpt lika bra. Ska alltså köpa ett skitigare märke nästa gång :P Jag kommer också fortsätta med min Yoga i höst. Där finns många bra övningar för oroliga magar och stressade sinnen. Ett annat knep jag hört är att sitta på huk innan eller när en går på toa: i länder där de sitter på huk är det väldigt sällsynt med förstoppning! Jag vill ju också lära mig mer om ayurveda (utan att dricka deras drycker). Känner mig oerhört peppad och tror verkligen att jag kommer må bättre överlag om jag verkligen går in för att lära mig mer om olika sätt för att få kroppen att må så bra som möjligt.
 
Jag ser redan framför mig att jag en dag kommer bli medicinfri. Det är verkligen en dröm jag har...och en dag, då kommer den bli sann!

Kommentarer
Postat av: jagochminmage

Jag känner verkligen igen mig! Gillar inte heller riktigt att ta mediciner. Men alternativet med ärr, förträngningar och operationer är inte lockande. Är det så att man lättare för förträngning igen om man haft det tidigare? Jag är så rädd att min crohn ska leda till en oändlig cirkel av operationer. Jag hoppas att inte det hör skovet hunnit leda till en förträngning eller att det blir trångt i operationsskarven
Du är stark som orkar vara så positiv i alla motgångar! Kramar!

Svar: Tack! Men jag bryter också ihop ibland annars skulle det inte hålla :) Jo jag fick en förträngning just i operationsskarven, så jag är opererad 2 ggr i tunntarmen. Det är just därför jag ändå är så tacksam för de mediciner som finns, för jag vet att alternativet för mig hade varit otaliga operationer. Jag kan också bli rädd att mitt skov har gett tarmen sår som ärrar sig, men tänker att risken ändå är liten och det är inte värt att lägga energi på såna tankar. Om det kommer i framtiden tar jag det då! Kramar!
magdjuret.blogg.se

2012-08-24 @ 23:22:52
URL: http://jagochminmage.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0