Finns det nå bra i det här flummet tro?

Nu har jag lånat boken "Ayurveda-för ditt sinne" på biblioteket och börjat läsa. Först reagerade jag på att den var så biologistisk och flummig, det pratas mycket om att en föds in i en viss dominerande "dosha"(typ av kropp, sinne etc) som är beroende av när reproduktionen ägde rum och att ens dominerande dosha finns med en hela livet. Jag tänker att en del finns ju med när en föds, men att det också är mycket sociala omständigheter som formar främst den psykiska utvecklingen. Jag tycker inte heller om generaliseringar, som det lätt blir när det talas om olika kroppstyper etc. Dessutom känns det som att författaren när han talar om kärlek utgår från kärleken mellan man och kvinna hela tiden. En väldigt normativ syn alltså, jag undrar vad han kommer ge mig för råd om jag går på konsultation - jag kommer ju inte nicka och le precis om han börjar snacka om hur viktigt det är att hitta mannen i mitt liv ;P Nåja, han är isf inte den enda proffesionella förespråkaren av heteronormen som jag mött så det ska jag väl kunna hantera!
 
Det intressanta är att när de olika doshorna beskrivs, både fysiskt och psykiskt med sina styrkor och sårbarheter känner jag så väl igen mig! Det finns tre olika doshor - Vata, Pitta och Kapha. Alla har lite av alla i sig men någon eller några är dominerande. De kan också lätt hamna i obalans och detta ger sig då  uttryck på olika sätt i kroppen och psyket beronde på vilken dosha som är i obalans. För att balansera upp doshan rekommenderas en äta olika mat beroende på dosha och problem. När jag läste om maten som rekommenderades för att återfå mer balans i min dominerande dosha (vata) känner jag igen mig i mycket av den mat som mitt magdjur tycker om. Vatan rekommenderas också vara försiktig med hård fysisk träning då hon lätt blir sjuk och trött annars (stämmer precis!) och även den psykiska biten stämmer in på mig, känns nästan lite läskigt...
 
Här kan du kolla vilken/vilka dosha som stämmer mest överens med dig: http://www.ayurvedaguiden.se/ayurveda-test/
 
Nåja. Jag ska nog gå på en konsultation med denna mannen också. Tänker att han kan ge mig mer råd kring vad som är bra att äta för mig till exempel. Jag har fått råd innan på olika ört/krydd-drycker som är bra för mig, men har inte hunnit testa dom tillräckligt eftersom mitt jävulsskov kom och magen då inte tålde att experimenteras med överhuvudtaget. Ska ta tag i dryckerna snart nu också, när magdjuret lugnat sig lite:)
 
Jag tänker, trots min skepsism -att Ayurveda kan vara bra för kroppen och sinnet överlag, och förhoppningsvis hjälpa magdjuret att må lite bättre. Däremot är det ju ingen mirakelkur, man får nog kämpa och lägga ner ganska mycket tid för att komma in i det. Men jag känner mig peppad och tänker att jag ska ge det en chans, med små steg i taget! Som ni redan kanske förstått sväljer jag dock inte hela paketet ;P
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0