Ätstörningar och crohns

Var ute i solen en stund nu på fm. Skönt! Våren är här:) Blev dock väldigt trött i kropp och mage av den lilla turen ut. Undrar om jag ska pausa med min risnudeldiet ett tag för att se om magen känns bättre? Är less på att den gör mer ont igen, och det gör mig så trött. Har bara helt tappat lusten för välling... Kanske hänger magen ihop med förkylningen som inte vill ge sig också. Funderar på att ringa vårdcentralen, blåsorna i munnen har blivit värre igen - men nu på andra sidan munnen o halsen. Tycker också att öronen gör ont..

Snart kommer Missans exmatte från göteborg och hälsar på, och i em kommer ett par andra vänner på besök. Kul!

Ibland tänker jag på varför just jag har fått det här magdjuret, crohns. Vad jag vet har ingen i släkten det. Däremot har jag ju sen jag var liten haft en känslig mage, som jag dessutom gärna utfodrade med sötsaker - vilket gjorde den än mer känslig. Jag har varit med om en del tuffa saker i livet, och som tonåring visade jag för omvärlden hur dåligt jag mådde genom att svälta mig själv i perioder, och hetsäta i andra. Ätstörningar som säkert pajade min mage en hel del, frågan är bara om inflammationssjukdomen kan ha något samband med dessa? Själv tycker jag att den kopplingen verkar ganska trolig... Minns hur jag i tonåren kunde önska mig magsjukdomar där maten bara for igenom en...Om någon någonstans hörsammade min önskan då så vill jag bara säga: JAG TAR DET TILLBAKA!!!!!!! GE MIG MIN FRISKA MAGE TILLBAKS!!!

Som tur är kämpade jag mig igenom ätstörningarna, så de var endast ett minne blott när jag fick crohns. Hade varit rätt tufft annars, att kämpa med det samtidigt som magdjuret jävlar sig en massa och en hela tiden måste tänka på vad som funkar och inte funkar i matväg för magen. Fast jag kan ju förstå att vissa kan tycka att det är rätt ätstört att bara kunna dricka välling och äta babygröt....men det är magdjuret som är stört, inte hela jag ;) Om jag hade fått bestämma hade den fått frossa i allt från pommes och majonäs till stora lyxbuffér utan att klaga!

Ska vila lite nu, innan besöken börjar komma :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0